امام خامنه ای مد ظله العالی |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1- اطلاعت از خدا و رسول .
منبع : کتاب داستانهای شگفت انگیزی از بهشت و نعمتهای بهشتی برگرفته ازسایت سمت خدا در بیان برخی از مستحبّات و آداب خوابیدن با اشاره به ثواب آن ها چون اراده ی خوابیدن نمایی :
ادامه مطلب ...
اخلاق شوهر نسبتبه همسر 1- حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام ميفرمايند : «فدارها علي کل حال واحسن الصحبة لها فيصفو عيشک[1] ; هميشه با همسرت مدارا کن، و با او به نيکي همنشيني کن تا زندگيتباصفا شود » از تکبر و خشونتبپرهيز 2-پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «خير الرجال من امتي الذين لايتطاولون علي اهليهم و يحنون عليهم ولا يظلمونهم[2] ; بهترين مردان امت من، آن کساني هستند که نسبتبه خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند » سيلي، هرگز ! 3- پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «فاي رجل لطم امراته لطمة، امرالله عزوجل مالک خازن النيران فيلطمه علي حر وجهه سبعين لطمة في نار جهنم[3] ; هر کس به صورت زنش سيلي بزند، خداوند به آتشبان جهنم دستور ميدهد تا در آتش جهنم هفتاد سيلي بر صورت او بزند » من تو را دوست دارم 4- پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «قول الرجل للمراة اني احبک لا يذهب من قلبها ابدا[4] ; اين گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم» ، هرگز از قلب زن بيرون نميرود » تامين سعادت ديني و دنيايي همسر 5- پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «للمراة علي زوجها ان يشبع بطنها، و يکسو ظهرها، ويعلمها الصلاة والصوم والزکاة ان کان في مالها حق، ولاتخالفه في ذلک[5] ; حق زن بر شوهرش اين است که او را سير کند، لباس بپوشاند، نماز و روزه و زکات را - اگر در مال زن حق زکاتي است - به او ياد دهد، و زن نيز در اين کارها با او مخالفت نورزد » آيا هديه هم ميخري؟ 6- پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «من دخل السوق فاشتري تحفة فحملها الي عياله کان کحامل صدقة الي قوم محاويج وليبدا بالاناث قبل الذکور فان من فرح ابنته فکانما اعتق رقبة من ولد اسماعيل ومن اقر بعين ابن فکانما بکي من خشية الله ومن بکي من خشية الله ادخله الله جنات النعيم[6] ; هر کس به بازار رود و هديهاي براي خانوادهاش بخرد و ببرد، [پاداش او ] مانند کسي است که براي نيازمندان صدقه ميبرد [ . و هنگامي که هديه را به خانه ميبرد]، بايد، قبل از پسران، به دختران بدهد، زيرا کسي که دخترش را شادمان کند، مانند کسي است که يک بنده از فرزندان اسماعيل را آزاد کرده است . و هر کس [با دادن هديهاي ] چشم پسري را روشن کند، گويا از ترس خدا گريسته است و هر کس از ترس خدا بگريد، خداوند او را داخل نعمتهاي بهشت کند » بازار و خريد گوشت 7- امام سجاد عليه السلام ميفرمايند : «لان ادخل السوق ومعي درهم ابتاع به لحما لعيالي وقد قرموا اليه احب الي من ان اعتق نسمة[7] ; براي من به بازار رفتن و خريد يک درهم گوشتبراي خانوادهام که ميل به گوشت دارند، از بنده آزاد کردن دوست داشتنيتر است » سوغاتي را فراموش نکن 8- امام صادق عليه السلام ميفرمايند : «اذا سافر احدکم فقدم من سفره فليات اهله بما تيسر [8] ; هرگاه يکي از شما به مسافرت رود و سپس از سفر برگردد، پس بايد براي خانواده خود به اندازهاي که توانايي دارد سوغاتي بياورد » براي او آرايش ميکني؟ 9- امام باقر عليه السلام ميفرمايند : «النسآء يحببن ان يرين الرجل في مثل ما يحب الرجل ان يري فيه النسآء من الزينة[9] ; همان گونه که مردان دوست دارند زينت و آرايش را در زنانشان ببينند، زنان نيز دوست دارند زينت و آرايش را در مردانشان ببينند » 10- راوي ميگويد به امام صادق عليه السلام عرض کردم : حق زن بر شوهرش چيست؟ حضرت فرمودند : «. . . ولاتکون فاکهة عامة الا اطعم عياله منها ولايدع ان يکون للعيد عندهم فضل في الطعام وان يسني لهم في ذلک شيء ما لم يسن لهم في سآئر الايام [10]; . . . هر ميوهاي که همه مردم از آن ميخورند، بايد به خانوادهاش بخوراند و در روزهاي عيد خوراک آنان را افزايش دهد، و چيزهايي براي آنان فراهم کند که در روزهاي ديگر فراهم نميکرده است » تهمت و سوء ظن هرگز 11- امام صادق عليه السلام ميفرمايند : «لا تقذفوا نسآءکم فان في قذفهن ندامة طويلة وعقوبة شديدة [11] ; به زنان خود تهمت نزنيد [و نسبت ناروا ندهيد]، زيرا در اين کار، [براي شما] پشيماني طولاني و کيفر سختي خواهد بود » خدا کند تو بيايي 12- پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «هلک بذي المروة ان يبيت الرجل عن منزله بالمصر الذي فيه اهله [12]; از جوانمردي دور است که [مردي] در شهري که خانوادهاش هستند باشد ، ولي در غير خانه خود بخوابد » آداب ورود به خانه 13- امام صادق عليه السلام ميفرمايند : «يسلم الرجل اذا دخل علي اهله واذا دخل يضرب بنعليه ويتنحنح يصنع ذلک حتي يؤذنهم انه قد جآء حتي لا يري شيئا يکرهه[13]; هنگامي که مرد با خانوادهاش برخورد ميکند، [به آنان] سلام کند و هنگام ورود با صداي کفش و با سرفه کردن، خانوادهاش را از آمدن خود با خبر کند ، تا اينکه چيزي نبيند که او را ناخوش آيد » در کنار همسر نشستن 14- پيامبر عزيز اسلام صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «جلوس المرء عند عياله احب الي الله تعالي من اعتکاف في مسجدي هذا[14]; نشستن مرد در کنار خانوادهاش ، نزد خداي بزرگ دوست داشتنيتر از اعتکاف [و نشستن] در اين مسجد من است » تا کنون لقمه در دهانش گذاشتهاي؟ 15- پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايند : «ان الرجل ليؤجر في رفع اللقمة الي في امراته[15] ; مرد در برابر لقمهاي که در دهان زنش ميگذارد پاداش ميبرد » کتک نزن، فرياد نکش ! 16- پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله به يکي از زنان درباره حق زن بر شوهرش ميفرمايند : «حقک عليه ان يطعمک مما ياکل ويکسوک مما يلبس ولا يلطم ولا يصيح في وجهک[16] ; حق تو بر شوهرت اين است که از آنچه خود ميخورد به تو غذا دهد، و از آنچه خود ميپوشد تو را نيز بپوشاند، و به روي تو سيلي نزند و فرياد نکشد »
[1] مکارم الاخلاق، ص218 برگرفته ازسایت سمت خدا پيشگفتار : حديث كربلا، حديث حريت و حماسه هاست و روايتش روايت رويش و خيزش، و سرودش هميشه سرخ و حيات بخش و حركت زا . در خصوص كربلا و حماسه هميشه جاويد عاشورا، در كتابى با نام «سيماى كربلا، حريم حريت» سخن گفتهايم و چندين حديث ازاحاديث اين دفتر را نيز در آنجا البته با شرح و بسطى بيشتر آوردهايم . ديگر لازم نيست در اين مقدمه حرف به درازا كشد، تنها به تذكر چند نكته كه در فهم بهتر اين مجموعه مىتواند مفيد باشد بسنده مى شود : 40 حديث كربلا و امام حسین 1 . روايتهايى كه درباره كربلا، بويژه زيارت آستان قدس حسينى عليه السلام، در منابع روايى آمده است . بيشتر از اينها است كه در يك مجموعه چهل حديثى بگنجد، ما از صدها حديث،اين چهل نمونه را، از سخنان برگزيدگان خدا برگزيدهايم . 2 ـ احاديث از كتابهاى معتبر نقل شده و بيشتر آنها را در كتاب وزين كامل الزيارات مى توان ديد، كتابى كه در نظر دانشوران شيعى معتبراست و محكم . 3 ـ در انتخاب حديثها، علاوه بر نكات چندى كه در نظر بوده اين نكته نيز در نظر گرفته شده است كه تا حد امكان حديثى نقل شود كه كم لفظ و معتبر، اما پر معنى باشد تا حفظ آن براى همه سهل و ممكن باشد . 4 ـ پيشاپيش اقرار مى شود كه ترجمه ها نارسا بوده و آن لطف بى نظيرى كه در سخن معصوم عليه السلام است در ترجمه ها ديده نمىشود ما تلاش خويش را كردهايم، اميد كه مقبول درگاه حضرت حق واقع گردد . محمد صحتى سردرودى قم ـ 10/8/ 73 عن النبى صلى الله عليه و آله و سلم قال : و هى اطهر بقاع الأرض و اعظمها حرمة و انها لمن بطحاء الجنة . پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم در ضمن حديث بلندى مى فرمايد : كربلا پاكترين بقعه روى زمين و از نظر احترام بزرگترين بقعهها است و الحق كه كربلا از بساطهاى بهشت است . بحار الانوار، ج 98، ص 115 و نيز كامل الزيارات، ص 264 قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم : يقبر ابنى بأرض يقال لها كربلا هى البقعة التى كانت فيها قبة الاسلام نجا الله التى عليها المؤمنين الذين امنوا مع نوح فى الطوفان . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود : پسرم حسين در سرزمينى به خاك سپرده مىشود كه به آن كربلا گويند، زمين ممتازى كه همواره گنبد اسلام بوده است، چنانكه خدا، ياران مؤمن حضرت نوح را در همانجا از طوفان نجات داد . كامل الزيارات، ص 269، باب 88، ح 8 قال امير المؤمنين على عليه السلام : هذا . . . مصارع عشاق شهداء لا يسبقهم من كان قبلهم و لا يلحقهم من كان بعدهم . حضرت على عليه السلام روزى گذرش از كربلا افتاد و فرمود : اينجا قربانگاه عاشقان و مشهد شهيدان است شهيدانى كه نه شهداى گذشته و نه شهداى آينده به پاى آنها نمىرسند . تهذيب، ج 6، ص 73 و بحار، ج 98، ص 116 قال على عليه السلام : واها لك أيتها التربة ليحشرن منك قوم يدخلون الجنة بغير حساب . امير المؤمنين عليه السلام خطاب به خاك كربلا فرمود : چه خوشبوئى اى خاك! در روز قيامت قومى از تو بپا خيزند كه بدون حساب و بى درنگ به بهشت روند . شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 4، ص 169 قال على بن الحسين عليه السلام : تزهر أرض كربلا يوم القيامة كالكوكب الدرى و تنادى أنا أرض الله المقدسة الطيبة المباركة التى تضمنت سيد الشهداء و سيد شباب اهل الجنة . امام سجاد عليه السلام فرمود : زمين كربلا، در روز رستاخيز، چون ستاره مرواريدى مىدرخشد و ندا در مىدهد كهمن زمين مقدس خدايم، زمين پاك و مباركى كه پيشواى شهيدان و سالار جوانان بهشت را در بر گرفته است . ادب الطف، ج 1، ص 236، به نقل از كامل الزيارات، ص 268 قال ابو عبد الله عليه السلام : الغاضرية من تربة بيت المقدس . امام صادق عليه السلام فرمود : كربلا از خاك بيت المقدس است . كامل الزيارات، ص 269، باب 88، ح 7 قال ابو عبد الله عليه السلام : اءن أرض كربلا و ماء الفرات اول ارض و اول ماء قدس الله تبارك و تعالى . امام صادق عليه السلام فرمود : سرزمين كربلا و آب فرات، اولين زمين و نخستين آبى بودند كه خداوند متعال به آنها قداست و شرافت بخشيد . بحار الانوار، ج 98، ص 109 و نيز كامل الزيارات، ص 269 قال ابو عبد الله عليه السلام : ليس نبى فى السموات و الارض، اءلا يسألون الله تبارك و تعالى أن يؤذن لهم فى زيارة الحسين (عليه السلام)، ففوج ينزل و فوج يعرج . امام صادق عليه السلام فرمود : هيچ پيامبرى در آسمانها و زمين نيست مگر اين كه مىخواهند خداوند متعال به آنانرخصت دهد تا به زيارت امام حسين عليه السلام مشرف شوند، چنين است كه گروهى به كربلا فرود آيند و گروهى از آنجا عروج كنند . مستدرك الوسائل، ج 10، ص 244، به نقل از كامل الزيارات، ص 111 قال ابو عبد الله عليه السلام : ليس من ملك فى السموات و الأرض الا يسألون الله تبارك و تعالى أن يؤذن لهم فى زيارة الحسين (عليه السلام)، ففوج ينزل و فوج يعرج . امام صادق عليه السلام فرمود : هيچ فرشتهاى در آسمانها و زمين نيست مگر اين كه مىخواهد خداوند متعال به اورخصت دهد تا به زيارت امام حسين عليه السلام مشرف شود، چنين است كه همواره فوجى از فرشتگان به كربلا فرود آيند و فوجى ديگر عروج كنند و از آنجا اوج گيرند . مستدرك الوسائل، ج 10، ص 244، به نقل از كامل الزيارات ص 114 قال ابو عبد الله عليه السلام : موضع قبر الحسين عليه السلام ترعة من ترع الجنة . امام صادق عليه السلام فرمود : جايگاه قبر امام حسين عليه السلام درى از درهاى بهشت است . كامل الزيارات، ص 271، باب 89، ح 1 قال ابو عبد الله عليه السلام : ان الله اتخذ كربلا حرما آمنا مباركا قبل أن يتخذ مكة حرما . امام صادق عليه السلام فرمود : به راستى كه خدا كربلا را حرم امن و با بركت قرار داد پيش از آنكه مكه را حرم قرار دهد . كامل الزيارات، ص 267 بحار، ج 98، ص 110 قال الصادق عليه السلام : زوروا كربلا و لا تقطعوه فاءن خير أولاد الانبياء ضمنته . امام صادق عليه السلام فرمود : كربلا را زيارت كنيد و اين كار را ادامه دهيد، چرا كه كربلا بهترين فرزندان پيامبران را در آغوش خويش گرفته است . كامل الزيارات، ص 269 قال الصادق عليه السلام : «شاطىء الوادى الأيمن» الذى ذكره الله فى القرآن، (1) هو الفرات و «البقعة المباركة» هى كربلا . امام صادق عليه السلام فرمود : آن «ساحل وادى ايمن» كه خدا در قرآن ياد كرده فرات است و «بارگاه با بركت» نيز كربلا است . (2) قال الامام الباقر عليه السلام : لو يعلم الناس ما فى زيارة قبر الحسين عليه السلام من الفضل، لماتوا شوقا . امام باقر عليه السلام فرمود : اگر مردم مىدانستند كه چه فضيلتى در زيارت مرقد امام حسين عليه السلام است از شوق زيارت مىمردند . ثواب الاعمال، ص 319، به نقل از كامل الزيارات . قال ابو جعفر عليه السلام : زيارة قبر رسول الله صلى الله عليه و آله و زيارة قبور الشهداء، و زيارة قبر الحسين بن على عليهما السلام، تعدل حجة مبرورة مع رسول الله صلى الله عليه و آله . امام باقر عليه السلام فرمود : زيارت قبر رسول خدا «ص» ، و زيارت مزار شهيدان، و زيارت مرقد امام حسين عليه السلام معادل است با حج مقبولى كه همراه رسول خدا «ص» بجا آورده شود . مستدرك الوسائل، ج 1، ص 266، و نيز كامل الزيارات، ص 156 عن حمران قال : زرت قبر الحسين عليه السلام فلما قدمت جاءنى . ابو جعفر محمد بن على عليه السلام . . . فقال عليه السلام : ابشر يا حمران فمن زار قبور شهداء آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم يريد الله بذلك وصلة نبيه حرج من ذنوبه كيوم ولدته امه . حمران مى گويد : هنگامى كه از سفر زيارتامام حسين عليه السلام برگشتم، امام باقر عليه السلام به ديدارم آمد و فرمود : اى حمران! به تو مژده مى دهم كه هر كس قبور شهيدان آل محمد (ص) را زيارت كند و مرادش از اين كار رضايت خدا و تقرب به پيامبر (ص) باشد، از گناهانش بيرون مى آيد چون روزى كه مادرش او را زاد . امالى شيخ طوسى، ج 2، ص 28، چاپ نجف بحار، ج 98، ص . 20 عن ابى جعفر و ابى عبد الله عليه السلام يقولان : من احب أن يكون مسكنه و مأواه الجنة، فلا يدع زيارة المظلوم . از امام باقر و امام صادق عليهما السلام نقل شده كه فرمودند : هر كس كه مىخواهد مسكن و مأوايش بهشت باشد، زيارت مظلوم عليه السلام را ترك نكند . مستدرك الوسائل، ج 10، ص 253 قال الامام الصادق عليه السلام : زوروا قبر الحسين (عليه السلام) و لا تجفوه، فاءنه سيد شباب أهل الجنة من الخلق، و سيد شباب الشهداء . امام صادق عليه السلام فرمود : مرقد امام حسين عليه السلام را زيارت كنيد و با ترك زيارتش به او ستم نورزيد چرا كه او سيد جوانان بهشت از مردم، و سالار جوانان شهيد است . مستدرك الوسائل، ج 10، ص 256 : و كامل، ص 109 قال ابو عبد الله عليه السلام : زيارة قبر الحسين بن على عليهما السلام من افضل ما يكون من الاعمال . امام صادق عليه السلام فرمود : زيارت قبر امام حسين عليه السلام از بهترين كارهاست كه مى تواند انجام يابد . مستدرك الوسائل، ج 10، ص . 311 قال الامام الصادق عليه السلام : من سره ان يكون على موائد النور يوم القيامة فليكن من زوار الحسين بن على (عليهما السلام) . امام صادق عليه السلام فرمود : هر كس دوست دارد روز قيامت، بر سر سفرههاى نور بنشيند بايد از زائران امام حسين (عليه السلام) باشد . وسائل الشيعه، ج 10، ص 330 بحار الانوار، ج 98، ص 72 قال الصادق عليه السلام : من اراد أن يكون فى جوار نبيه و جوار على و فاطمة فلا يدع زيارة الحسين عليهم السلام . امام صادق عليه السلام فرمود : كسى كه مىخواهد در همسايگى پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) و در كنار على (عليه السلام) و فاطمه (س) باشد، زيارت امام حسين (عليه السلام) را ترك نكند . وسائل الشيعه، ج 10، ص 331، ح . 39 قال ابو عبد الله عليه السلام : لو أن احدكم حج دهره ثم لم يزر الحسين بن على عليه السلام لكان تاركا حقا من حقوق رسول الله (ص) لأن حق الحسين فريضة من الله تعالى، واجبة على كل مسلم . امام صادق عليه السلام فرمود : اگر يكى از شما تمام عمرش را احرام حج بندد، اما امام حسين عليه السلام را زيارت نكند، حقى از حقوق رسول خدا (ص) را ترك كرده است چرا كه حق حسين عليه السلام فريضه الهى و بر هر مسلمانى واجب و لازم است . وسائل الشيعه، ج 10، ص . 333 قال ابو عبد الله عليه السلام : من لم يأت قبر الحسين عليه السلام حتى يموت كان منتقص الاءيمان، منتقص الدين، اءن ادخل الجنة كان دون المؤمنين فيها . امام صادق عليه السلام فرمود : هر كس به زيارت قبر امام حسين عليه السلام نرود تا بميرد، ايمانش ناتمام و دينش ناقص خواهد بود، به بهشت هم كه برود پايين تر از مؤمنان در آنجا خواهد بود . وسائل الشيعه، ج 10، ص . 335 قال ابو عبد الله عليه السلام : لا تدع زيارة الحسين بن على عليهما السلام و مر أصحابك بذلك يمد الله فى عمرك و يزيد فى رزقك و يحييكء الله سعيدا و لا تموت الا شهيدا . امام صادق عليه السلام فرمود : زيارت امام حسين عليه السلام را ترك نكن و به دوستان و يارانت نيز همين را سفارش كن! تا خدا عمرت را دراز و روزى و رزقت را زياد كند و خدا تو را با سعادت زنده دارد و نميرى مگر شهيد . وسائل الشيعه، ج 10، ص 335 عن ابى عبد الله عليه السلام قال : من اراد الله به الخير قذف فى قلبه حب الحسين عليه السلام و زيارته، و من اراد الله به السوء قذف فى قلبه بغض الحسين عليه السلام و بغض زيارته . از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود : هر كس كه خدا خير خواه او باشد، محبت حسين (عليه السلام) و زيارتش را در دل او مىاندازد و هر كس كه خدا بدخواه او باشد، كينه و خشم حسين (عليه السلام) و خشم زيارتش را در دل او مىاندازد . وسائل الشيعه، ج 10، ص 388، بحار الانوار، ج 98، ص 76 قال الصادق عليه السلام : من لم يأت قبر الحسين عليه السلام و هو يزعم انه لنا شيعة حتى يموت فليس هو لنا شيعة، و ان كان من اهل الجنة فهو من ضيفان اهل الجنة . امام صادق عليه السلام فرمود : كسى كه به زيارت قبر امام حسين نرود و خيال كند كه شيعه ما است و با اين حال و خيال بميرد، او شيعه ما نيست، و اگر هم از اهل بهشت باشد، از ميهمانان اهل بهشت خواهد بود . كامل الزيارات، ص 193، بحار الانوار، ج 98، ص . 4 قال الصادق عليه السلام : من اتى قبر الحسين عليه السلام عارفا بحقه كتبه الله عز و جل فى اعلى عليين . امام صادق عليه السلام فرمود : هر كس كه به زيارت قبر حسين عليه السلام نايل شود و به حق آن حضرت معرفت داشته باشد، خداى متعال او را در بلندترين درجه عالى مقامان ثبت مىكند . من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص . 581 قال ابو الحسن موسى بن جعفر عليه السلام : أدنى ما يثاب به زائر أبى عبد الله (عليه السلام) بشط فرات، اذا عرف حقه و حرمته و ولايته، أن يغفر له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر . حضرت امام موسى كاظم عليه السلام فرمود : كمترين ثوابى كه به زائر امام حسين عليه السلام در كرانه فرات، داده مىشود اين است كه تمام گناهان، مقدم و مؤخرش بخشوده مىشود . بشرط اين كه حق و حرمت و ولايت آن حضرت را شناخته باشد . مستدرك الوسائل، ج 10، ص 236، به نقل از كامل الزيارات، ص . 138 قال الامام الرضا عليه السلام : من زار قبر الحسين (عليه السلام) بشط الفرات كان كمن زار الله . امام رضا عليه السلام فرمود : كسى كه قبر امام حسين عليه السلام را در كرانه فرات زيارت كند، مثل كسى است كه خدا را زيارت كرده است . مستدرك الوسائل، ج 10، ص 250، به نقل از كامل قال الصادق عليه السلام : من زار الحسين عليه السلام يوم عاشورا وجبت له الجنة . امام صادق عليه السلام فرمود : هر كس كه امام حسين عليه السلام را در روز عاشورا زيارت كند، بهشت بر او واجب مى شود . اقبال الاعمال، ص 568 قال ابو عبد الله عليه السلام : من بات عند قبر الحسين عليه السلام ليلة عاشورا لقى الله يوم القيامة ملطخا بدمه، كانما قتل معه فى عرصة كربلا . امام صادق عليه السلام فرمود : كسى كه شب عاشورا را در كنار مرقد امام حسين عليه السلام سحر كند، روز قيامت در حالى به پيشگاه خدا خواهد شتافت كه به خونش آغشته باشد، مثل كسى كه در ميدان كربلا و در كنار امام حسين عليه السلام كشته شده باشد . وسائل الشيعه، ج 10، ص . 372 قال ابو محمد الحسن العسكرى عليه السلام : علامات المؤمن خمس : صلاة الخمسين، و زيارة الاربعين، و التختم، فى اليمين، و تعفير الجبين و الجهر ببسم الله الرحمن الرحيم . امام حسن عسگرى عليه السلام فرمود : نشانههاى مؤمن پنج چيز است : 1 ـ نمازهاى پنجاهگانه (3) 2 ـ زيارت اربعين 3 ـ انگشتر به دست راست كردن 4 ـ بر خاك سجده كردن 5 ـ بسم الله الرحمن الرحيم را بلند گفتن . وسائل الشيعه، ج 10، ص 373، و نيز التهذيب، ج 6، ص 52 قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم : الا و ان الاجابة تحت قبته، و الشفاء فى تربته، و الأئمة (عليهم السلام) من ولده . پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم فرمود : بدانيد كه اجابت دعا، زير گنبد حرم او و شفاء در تربت او، و امامان عليهم السلام از فرزندان اوست . مستدرك الوسائل، ج 10، ص . 335 قال الصادق عليه السلام : حنكوا أولادكم بتربة الحسين (عليه السلام) فانها امان . امام صادق عليه السلام فرمود : كام كودكانتان را با تربت حسين (عليه السلام) برداريد، چرا كه خاك كربلا، فرزندانتان را بيمه مىكند . وسائل الشيعه، ج 10، ص . 410 قال ابو عبد الله عليه السلام : فى طين قبر الحسين (عليه السلام)، الشفاء من كل داء، و هو الدواء الاكبر . امام صادق عليه السلام فرمود : شفاى هر دردى در تربت قبر حسين عليه السلام است و همان است كه بزرگترين داروست . كامل الزيارات، ص 275 و وسائل الشيعه، ج 10، ص . 410 قال الصادق عليه السلام : السجود على تربة الحسين عليه السلام يخرق الحجب السبع . امام صادق عليه السلام فرمود : سجده بر تربت حسين عليه السلام حجابهاى هفتگانه را پاره مىكند . مصباح المتهجد، ص 511، و بحار الانوار، ج 98، ص . 135 37 - سجده بر تربت عشق كان الصادق عليه السلام لا يسجد الا على تربة الحسين عليه السلام تذللا لله و استكانة اليه . رسم حضرت امام صادق عليه السلام چنين بود كه : جز بر تربت حسين عليه السلام به خاك ديگرى سجده نمىكرد و اين كار را از سر خشوع و خضوع براى خدا مىكرد . وسائل الشيعه، ج 3، ص . 608 قال الصادق عليه السلام : السجود على طين قبر الحسين عليه السلام ينور الى الارض السابعة و من كان معه سبحة من طين قبر الحسين عليه السلام كتب مسبحا و ان لم يسبح بها . امام صادق عليه السلام فرمود : سجده بر تربت قبر حسين عليه السلام تا زمين هفتم را نور باران مىكند و كسى كه تسبيحى از خاك مرقد حسين عليه السلام را با خود داشته باشد، تسبيح گوى حق محسوب مى شود، اگر چه با آن تسبيح هم نگويد . من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 268، وسائل الشيعه، ج 3، ص . 608 عن موسى بن جعفر عليه السلام قال : و لا تأخذوا من تربتى شيئا لتبركوا به فان كل تربة لنا محرمة الا تربة جدى الحسين بن على عليهما السلام فان الله عز و جل جعلها شفاء لشيعتنا و أوليائنا . حضرت امام كاظم عليه السلام در ضمن حديثى كه از رحلت خويش خبرى مى داد، فرمود : چيزى از خاك قبر من بر نداريد تا به آن تبرك جوييد چرا كه خوردن هر خاكى جز تربت جدم حسين عليه السلام، بر ما حرام است، خداى متعال تنها تربت كربلا را، براى شيعيان و دوستان ما شفا قرار داده است . جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص . 533 قال الامام موسى الكاظم عليه السلام : لا تستغنى شيعتنا عن أربع : خمرة يصلى عليها، و خاتم يتختم به، و سواك يستاك به، و سبحة من طين قبر أبى عبد الله عليه السلام . حضرت امام موسى بن جعفر عليه السلام فرمود : پيروان ما از چهار چيز بى نياز نيستند : 1 ـ سجادهاى كه بر روى آن نماز خوانده شود . 2 ـ انگشترى كه در انگشت باشد . 3 ـ مسواكى كه با آن دندانها را مسواك كنند . 4 ـ و تسبيحى از خاك مرقد امام حسين عليه السلام ... تهذيب الاحكام، ج 6، ص 75 پى نوشتها : برگرفته ازسایت سمت خدا « 1 » پیامبر صلىاللهعلیه وآله : ... وَ ما یَمْنَعُكَ أنْ تُحِبَّ أنْ تَعیشَ حَمیدا وَ تَموتَ سَعیدا و اِنّما بُعِثْتُ عَلى تَمامِ مَحاسِنَ الأخْلاقِ؛(مجمع الزوائد، ج 8 ، ص 23 ) چه چیزى مانع توست كه زندگى پسندیده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى كامل نمودن اخلاق زیبا مبعوث شدهام . « 2 » پیامبر صلىاللهعلیهوآله : اَحَبُّكُمْ اِلَى اللّهِ اَحْسَنُكُمْ اَخْلاقا؛(مجمع البیان، ج 10، ص 87 .) محبوبترین شما در نزد خدا، خوش اخلاقترین شماست . « 3 » امام صادق علیهالسلام : اِنَّ مِمّا یُزَیِّنُ الاِْسْلامَ الاَْخْلاقُ الْحَسَنَةُ فیما بَیْنَ النّاسِ؛(مشكاة الأنوار، ص 422.) خوش اخلاقى در بین مردم، زینت اسلام است . « 4 » امام على علیهالسلام : عَوِّدْ اُذُنـَكَ حُسْنَ الاِْسْتِماعِ وَ لا تُصغِ اِلى ما لا یَزیدُ فى صَلاحِكَ استِماعُهُ فَاِنَّ ذلِكَ یُصدِئُ الْقُلوبَ وَ یوجِبُ الْمَذامَّ؛(غررالحكم، ح 6234 . ) گوش خود را به شنیدن خوبىها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمىافزاید گوش مسپار، زیرا این كار، دلها را زنگار مىزند و موجب سرزنش مىشود . « 5 » امام صادق علیهالسلام :
اَلا اُحَدِّثُكَ بِمَكارِمِ الاَْخْلاقِ؟ الصَّفْحُ عَنِ النّاسِ وَ مُواساةُ الرَّجُلِ اَخاهُ فى مالِهِ وَ ذِكْرُ اللّهِ كَثیرا؛(معانى الأخبار، ص 191، ح 2. )
آیا به شما بگویم كه مكارم اخلاق چیست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دینى) خود و بسیار به یاد خدا بودن .
« 6 » امام على علیهالسلام : عَوِّدْ نَفْسَكَ الْجَمیلَ فَبِاعْتیادِكَ اِیّاهُ یَعودُ لَذیذا؛(شرحنهج البلاغه، ابن ابىالحدید، ج20، ص266، ح92. ) خودت را به كارهاى زیبا عادت بده كه اگر به آنها عادت كنى، برایت لذت بخش مىشوند .
« 7 » امام على علیهالسلام : ما اَصْعَبَ اِكْتِسابَ الْفَضائِلِ وَ اَیْسَرَ اِتْلافَها؛(شرحنهجالبلاغه، ابن ابى الحدید، ج20، ص 259، ح38.) فضائل اخلاقى و صفات پسندیده چه به سختى به دست مىآیند و چه آسان از دست مىروند .
« 8 » امام سجاد علیهالسلام : قُلْتُ لِعَلىِّ بْنِ الْحُسَینِ علیهالسلام اَخْبِرنىِ بِجَمیعِ شَرایِـعِ الّدینِ، قالَ علیهالسلام : قَوْلُ الْحَقِّ وَ الْحُكْمُ بِالْعَدْلِ وَ الْوَفاءُ بِالْعَهْدِ؛(خصال، ص 113، ح 90. ) به امام سجّاد علیهالسلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دین آگاه كنید، امام علیه السلام فرمودند: حقگویى، قضاوت عادلانه و وفاى به عهد . « 9 » پیامبر صلىاللهعلیهوآله : اَلا اُنَـبِّـئُـكُمْ بِخیارِكُمْ؟ قالوا: بَلى یا رَسولَ اللّهِ. قالَ اَحاسِنُـكُم اَخْلاقا اَ لْمُوَطِّـئُونَ اَكْنافا، اَ لَّذینَ یَأْلِفونَ وَ یُؤْلَفونَ ؛(بحارالأنوار، ج 71، ص 396، ح 76. ) آیا شما را از بهترین افرادتان خبر ندهم؟ عرض كردند: چرا، اى رسول خدا. حضرت فرمودند: خوش اخلاقترین شما، آنان كه نرمخو و بىآزارند، با دیگران انس مىگیرند و از دیگران انس و الفت مىپذیرند .
« 10 » امام على علیهالسلام : رَأْسُ الْعِلْمِ التَّمْییزُ بَیْنَ الاَْخْلاقِ وَ اِظْهارُ مَحْمودِها وَ قَمْعُ مَذْمومِها؛(غررالحكم، ح 5267. ) بالاترین درجه دانایى، تشخیص اخلاق از یكدیگر و آشكار كردن اخلاق پسندیده و سركوب اخلاق ناپسند است. « 11 » امام صادق علیهالسلام : مَنْ اَحْسَنَ خُلْقَهُ اَحَبَّهُ الاَْخْیارُ وَ جانَبَهُ الفُجّارُ؛(مستدرك الوسائل، ج 8 ، ص 449. ) انسان خوش اخلاق، از دوستى مردمان خوب برخوردار است و از تعرّض آدمهاى نابكار در امان است . « 12 » امام صادق علیهالسلام : وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ مَكارِمِ الاَْخْلاقِ: اَلْعَفْوُ عَمَّنْ ظَـلَمَكَ وَ صِلَةُ مَنْ قَطَعَكَ وَ اِعْطاءُ مَنْ حَرَمَكَ وَ قَوْلُ الْحَقِّ وَ لَوْ عَلى نَفْسِكَ؛(معانى الأخبار، ص 191، ح 1. ) درباره مكارم اخلاق سؤال شد، فرمودند : گذشت از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه با كسى كه با تو قطع رابطه كرده، عطا به آن كس كه از تو دریغ داشته است و گفتن حق اگر چه بر ضد خودت باشد . « 13 » امام حسن عسكرى علیهالسلام : كَفاكَ اَدَبا تَجَـنُّـبُكَ ما تَـكْرَهُ مِنْ غَیْرِكَ؛(بحارالأنوار، ج 78، ص 377. ) براى ادب تو همین بس كه آنچه را از دیگران نمىپسندى، از آن دورى كنى .
« 14 » امام حسین علیهالسلام : لا تَقولَنَّ فى اَخیكَ المُؤْمِنِ اِذا تَوارى عَنْكَ اِلاّ ما تُحِبُّ اَنْ یَقولَ فیكَ اِذا تَوارَیْتَ عَنْهُ؛(بحارالأنوار، ج 78، ص 127. ) وقتى كه برادر دینىات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر این كه دوست دارى او در پشت سر تو آن را بگوید . « 15 » پیامبر صلىاللهعلیهوآله : ثَلاثٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فیهِ فَلَیْسَ مِنّى وَ لا مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ. قیلَ: یا رَسولَ اللّهِ، وَ ما هُنَّ؟ قالَ: حِلْمٌ یَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجاهِلِ وَ حُسْنُ خُلْقٍ یَعیشُ بِهِ فِى النّاسِ وَ وَرَعٌ یَحْجُزُهُ عَنْ مَعاصِى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ؛(خصال، ص 145، ح 172. ) سه چیز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى رسول خدا! آنها كدامند؟ فرمودند: بردبارى كه به وسیله آن جهالت نادان را دفع كند، اخلاق خوش كه با آن در میان مردم زندگى كند و پارسایى كه او را از نافرمانى خدا باز دارد .
« 16 » امام صادق علیهالسلام : اِنَّ لاَِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ: وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطیفٌ وَ قَلْبٌ رَحیمٌ وَ یَدٌ مُعْطیَةٌ؛(مجموعه ورام، ج 2، ص 91. ) بهشتىها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده . «17» پیامبر صلىاللهعلیهوآله : اَبَى اللّهُ لِصاحِبِ الْخُلْقِ السَّیِّىءِ بِالتَّوبَةِ. فَقیلَ: یا رَسول اللّهِ، وَ كَیْفَ ذلِكَ؟ قالَ: لاَِنـَّهُ اِذا تابَ مِنْ ذَنـْبٍ وَقَعَ فى اَعْظَمَ مِنَ الذَّنـْبِ الّذى تابَ مِنْهُ؛(بحارالأنوار، ج 73، ص 299، ح 12. ) خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمىپذیرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون هرگاه از گناهى توبه كند در ورطه گناهى بدتر از آن كه توبه كرده است مىافتد.
« 18 » پیامبر صلىاللهعلیهوآله : لا تَـكُنْ عَیّابا وَ لا مَدّاحا وَ لا طَعّانا وَ لا مُماریا؛(مكارم الاخلاق، ص 467.) نه عیبجو باش و نه ثناگو، نه زخمزبان زن و نه مجادله گر .
« 19 » امام على علیهالسلام : فى سَعَةِ الاَْخْلاقِ كُنوزُ الاَْرْزاقِ؛(كافى، ج 8 ، ص 23. ) گنجهاى روزى در وسعت اخلاق نهفته است . « 20 » امام على علیهالسلام : مَنْ ساءَ خُلْقُهُ ضاقَ رِزْقُهُ؛(غررالحكم، ح 8023.) هر كس بد اخلاق باشد، روزىاش تنگ مىشود .
« 21 » امام صادق علیهالسلام : لا عَیْشَ اَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ؛(علل الشرایع، ج 2، ص 559.) هیچ زندگى گواراتر از اخلاق و رفتار پسندیده نیست .
« 22 » امام على علیهالسلام : اَلسَّیِّئُ الْخُلُقِ كَثیرُ الطَّیْشِ مُنَغَّصُ الْعَیْشِ؛(غررالحكم، ح 1604 . ) آدم بد اخلاق بسیار خطا مىكند و زندگىاش تلخ مىشود .
« 23 »امام سجاد علیهالسلام : اَللّهُمَّ لا تَدَعْ خَصْلَةً تُعابُ منّى اِلاّ اَصْلَحْتَها وَ لا عائِبَةً اُوَنَّبُ بِها اِلاّ حَسَّنْتَها وَ لا اُكْرومَةً فىَّ ناقِصَةً اِلاّ اَتـْمَمْتَها ؛(صحیفه سجادیه، از دعاى 20. ) خدایا هیچ صفتى كه بر من عیب شمرده شود وامگذار مگر آن كه اصلاحش فرمایى و هیچ صفت نكوهیدهاى را بجاى مگذار مگر آن كه آن را نكوسازى و مرا در هیچ خصلت پسندیده ناتمامى فرو مگذار مگر آن كه كاملش گردانى .
« 24 » امام صادق علیهالسلام : قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ: یا بُنَىَّ ایّاكَ وَ الضَّجَرَ وَ سوءَ الْخُلْقِ وَ قِلَّةَ الصَّبْرِ فَلا یَسْتَقیمُ عَلى هذِهِ الْخِصالِ صاحِبٌ وَ اَ لْزِمْ نَفْسَكَ التُّؤَدَةَ فى اُمورِكَ وَ صَبِّرْ عَلى مَؤوناتِ الاِْخْوانِ نَفْسَكَ وَ حَسِّنْ مَعَ جَمیعِ النّاسِ خُلْقَكَ؛(قصص الأنبیاء، ص 198، ح 245. ) لقمان به فرزندش فرمود : فرزندم! از بىحوصلگى و بد اخلاقى و بىتابى دورى كن كه هیچ دوستى تحمل این خصلتها را ندارد. در كارهایت آرام و بردبار، در تحمّل زحمات برادران صبور و با همه مردم خوش اخلاق باش.
« 25 » امام على علیهالسلام : رُبَّ عَزیزٍ اَذَ لَّهُ خُلْقُهُ وَ ذَلیلٍ اَعَزَّهُ خُلْقُهُ؛(بحارالأنوار، ج 71، ص 396، ح 79 ) چه بسا عزیزى كه اخلاق بدش او را ذلیل و چه بسا ذلیلى كه اخلاق خوبش او را عزیز كرد . « 26 » امام على علیهالسلام : حَسِّنْ خُلْقَكَ یُخَفِّفِ اللّهُ حِسابَكَ؛(امالى صدوق، ص 278 ) اخلاقت را خوب كن تا خداوند حسابت را آسان گرداند . « 27 » امام على علیهالسلام : اِذا حَسُنَ الْخُلْقُ لَطُفَ النُّطْقُ؛(غررالحكم، ح 4052 . ) با اخلاق نیكو، گفتار نرم مىشود . « 28 » امام على علیهالسلام : حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِیالِ؛(بحارالأنوار، ج 71، ص 394، ح 63. ) خوش اخلاقى در سه چیز است: دورى كردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسایش و رفاه براى خانواده . « 29 » امام صادق علیهالسلام : اِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى خَصَّ رَسولَ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله بِمَكارِمِ الاَْخْلاقِ، فَامْتَحِنوا اَنـْفُسَكُمْ، فَاِنْ كانَتْ فیكُمْ فَاحْمَدُوا اللّهَ عَزَّوَجَلَ وَ ارْغَبوا اِلَیْهِ فِى الزّیادَةِ مِنْها. فَذَكَرَها عَشَرَةً: الیَقینُ وَ القَناعَةُ وَ الصَّبْرُ وَ الشُّكْرُ وَ الْحِلْمُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَ السَّخاءُ وَ الْغَیْرَةُ وَ الشَّجاعَةُ وَ الْمُروءَةُ؛(امالى صدوق، ص 290. ) خداى تبارك و تعالى، رسول خدا صلىاللهعلیهوآله را به مكارم اخلاق، مخصوص گردانید. پس شما نیز خود را بیازمایید، اگر این صفات در شما بود خداى عزّوجل را سپاس گویید و از خدا این مكارم را بیشتر بخواهید. سپس آن ده صفت را برشمردند: یقین، قناعت، صبر، شكر، بردبارى، خوشاخلاقى، بخشندگى، غیرت، شجاعت و جوانمردى . « 30 » امام على علیهالسلام : عَوِّدْ نَفْسَكَ حُسْنَ النِّیَّةِ وَ جَمیلَ الْمَقْصَدِ، تُدْرِكْ فى مَباغیكَ النَّجاحَ؛(غررالحكم، ح 623. ) خودت را به داشتن نیّت خوب و مقصد زیبا عادت ده، تا در خواستههایت موفق شوى . « 31 » امام على علیهالسلام : عَوِّدْ لِسانَكَ لینَ الْكَلامِ وَ بَذْلَ السَّلامِ، یَكْثُرْ مُحِبّوكَ وَ یَقِلَّ مُبْغِضوكَ؛(غررالحكم، ح 6231 ) زبان خود را به نرمگویى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زیاد و دشمنانت كم شوند . « 32 » امام على علیهالسلام : تِسْعَةُ اَشْیاءَ قَبیحةٌ وَ هِىَ مِنْ تِسْعَةِ اَنـْفُسٍ اَقبَحُ مِنها مِنْ غَیْرِهِمْ: ضیقُ الذَّرْعِ مِنَ الْـمُلوكِ وَ الْبُخْلُ مِنَ الاَْغْنیاءِ وَ سُرْعَةُ الْغَضَبِ مِنَ الْعُلَماءِ وَ الصِّبا مِنَ الْكُهولِ وَ الْقَطیعَةُ مِنَ الرُّؤوسِ وَ الْكِذْبُ مِنَ الْـقُضاةِ وَ الزَّمانَةُ مِنَ الاَْطِبّاءِ وَ الْبَذاءُ مِنَ النِّساءِ وَ الطَّیشُ مِن ذَوِى السُّلْطانِ؛(دعائم الإسلام، ج 1، ص 83 .) نُه چیز زشت است، اما از نه گروه زشتتر: درماندگى و ناتوانى از دولتمردان؛ بخل از ثروتمندان؛ زود خشمى از دانشمندان؛ حركات بچگانه از میانسالان؛ جدایى حاكمان از مردم؛ دروغ از قاضیان؛ بیمارى كهنه از پزشكان؛ بدزبانى از زنان و سختگیرى و ستمگرى از سلاطین. « 33 » پیامبر صلىاللهعلیهوآله : اَلْعَدْلُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الاُْمَراءِ اَحْسَنُ، وَ السَّخاءُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الاَْغْنیاءِ اَحْسَنُ، اَلْوَرَعُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الْعُلَماءِ اَحْسَنُ، اَلصَّبْرُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الْفُقَراءِ اَحْسَنُ، اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى الشَّبابِ اَحْسَنُ، اَلْحَیاءُ حَسَنٌ وَلكِنْ فِى النِّساءِ اَحْسَنُ؛(نهج الفصاحه، ح 2006. ) عدالت نیكو است اما از دولتمردان نیكوتر، سخاوت نیكو است اما از ثروتمندان نیكوتر؛ تقوا نیكو است اما از علما نیكوتر؛ صبر نیكو است اما از فقرا نیكوتر، توبه نیكو است اما از جوانان نیكوتر و حیا نیكو است اما از زنان نیكوتر . « 34 » امام على علیهالسلام : اَلْكَریمُ یَرى مَكارِمَ اَفْعالِهِ دَیْنا عَلَیْهِ یَقْضیهِ، اَللَّئیمُ یَرى سَوالِفَ اِحْسانِهِ دَیْنا لَهُ یَقْتَضیهِ ؛(غررالحكم، ح 2031 و 2032 .) بزرگوار، نیكوكارىهاى خود را بدهى به گردن خود مىداند كه باید بپردازد و فرومایه، احسانهاى گذشته خود را بدهى به گردن دیگران مىداند كه باید پس بگیرد.
« 35 » امام على علیهالسلام : اِذا كانَ فى رَجُلٍ خَلَّةٌ رائِقَةٌ فَانْتَظِروا اَخَواتِها؛(نهج البلاغه، حكمت 445 . ) اگر در وجود كسى خصلتى پسندیده باشد، انتظار خصلتهاى پسندیده دیگرى را نیز در او داشته باشید . « 36 » امام صادق علیهالسلام : ایّاكَ وَ خَصْلَتَینِ: اَلضَّجَرَ وَ الْكَسَلَ، فَاِنَّكَ اِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تَصْبِرْ عَلى حَقٍّ وَ اِنْ كَسِلْتَ لَمْ تُؤَدِّ حَقّا؛(امالى صدوق، ص 636. ) از دو خصلت بپرهیز: بىحوصلگى و تنبلى، زیرا اگر كمحوصله باشى بر حق شكیبایى نكنى و اگر سست و تنبل باشى حقّى را ادا نكنى . « 37 » پیامبر صلىاللهعلیهوآله : اِنَّما تَفْسیرُ حُسْنِ الْخُلْقِ: ما اَصابَ الدُّنْیا یَرْضى وَ اِنْ لَمْ یُصِبْهُ لَمْ یَسْخَطْ؛(كنزالعمّال، ح 5229 . ) تفسیر خوش اخلاقى این است كه اگر دنیا به انسان رو كرد، راضى و خشنود باشد و اگر رو نكرد خشمگین و ناراحت نشود . « 38 » پیامبر صلىاللهعلیهوآله : اَوَّلُ ما یوضَعُ فى میزانِ الْعَبْدِ یَوْمَ الْقیامَةِ حُسْنُ خُلْقِهِ؛(قرب الإسناد، ص 46، ح 149. ) نخستین چیزى كه روز قیامت در ترازوى اعمال بنده گذاشته مىشود، اخلاق خوب اوست . « 39 » امام على علیهالسلام : مَنْ ساءَ خُلْقُهُ مَلَّهُ اَهْلُهُ؛(تحف العقول، ص 214 . ) هر كس بد اخلاق باشد، خانواده اش از او دلتنگ و خسته مىشوند . « 40 » امام على علیهالسلام : اَلنُّصْحُ بَیْنَ الْمَلاَء تَقْریعٌ؛(شرحنهجالبلاغه،ابنابىالحدید، ج20،ص341،ح908) نصیحت كردن در حضور دیگران، خُرد كردن شخصیت است . حدیث (1) پيامبر صلىاللهعليهوآله :قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ... اِذا قالَ العَبدُ: «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» قالَ اللّهُ ـ جَلَّ جَلالُهُ ـ : بَدَاَ عَبدى بِاسمى، وَ حَقٌّ عَلَىَّ اَن اُتـَمِّمَ لَهُ اُمورَهُ و اُبارِكَ لَهُ فى اَحوالِهِ؛خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه الرحمن الرحيم، خداى متعال مىگويد: بنده من با نام من آغاز كرد. بر من است كه كارهايش را به انجام رسانم و او را در همه حال، بركت دهم».
عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 269، ح 59حدیث (2) پيامبر صلىاللهعليهوآله :اِذا وُضِعَتِ المائِدَةُ حَفَّتها اَربَعَةُ آلفِ مَلَكٍ، فَاِذا قالَ العَبدُ: بِسمِ اللّهِ قالَتِ المَلائِكَةُ: بارَكَ اللّهُ عَلَيكُم فى طَعامِكُم ثُمَّ يَقولونَ لِلشَّيطانِ اُخرُج يا فاسِقُ، لا سُلطانَ لَكَ عَلَيهِم؛هرگاه سفره پهن مىشود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مىآيند. چون بنده بگويد: «بسم اللّه» فرشتگان مىگويند: «خداوند، به غذايتان بركت دهد!» سپس به شيطان مىگويند: «اى فاسق! بيرون شو. تو بر آنان، راه تسلّط ندارى».كافى، ج 6، ص 292، ح 1حدیث (3) پيامبر صلىاللهعليهوآله :اَلتَّسْميَةُ مِفْتاحُ الْوُضوءِ و مِفْتاحُ كُلِّ شَيءٍ؛
|